Deze site bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Tips en artikelen over geld besparen

9 tips om geld te besparen bij een verhuizing

9 tips om geld te besparen bij een verhuizing

Laatst bijgewerkt: december 21, 2022

Verhuizen is het noodzakelijke kwaad wanneer je een mooie nieuwe woning huurt of koopt. Je denkt altijd dat het wel meevalt, totdat je begint met inpakken. De verhuisdozen zijn niet aan te slepen en die kledingkasten zijn een stuk zwaarder dan je dacht. Verdiep je je dan in de prijzen voor een verhuis team, dan zakt de moed je in de schoenen. Gelukkig zijn er heel veel kostenposten waar je op kunt besparen bij een verhuizing. In dit artikel lees je welke onderdelen dat zijn. 


1. Doe zoveel mogelijk zelf

De belangrijkste tip is om zoveel mogelijk zelf te doen, mogelijk met hulp van anderen. Omdat een verhuizing vooral veel tijd kost, zijn verhuizers daarom zo duur. Zelfs al is het niet mogelijk om álles zelf te doen, dan kun je alsnog zorgen dat een verhuisteam zo kort mogelijk bezig is met je verhuizing. Hieronder zie je enkele tips hoe je zoveel mogelijk zelf doet.

1.1 Begin op tijd

Het is helemaal niet vreemd om twee maanden voor de verhuizing alvast te beginnen. Je hoeft de datum van de verhuizing nog niet te prikken en ook nog geen taken te verdelen, maar er zijn altijd dingen waar je alvast mee kunt beginnen. De belangrijkste tip hierin is: begin áltijd twee weken eerder dan wanneer jij denkt te moeten beginnen. Er zijn zoveel onderdelen bij een verhuizing waar je je in kunt vergissen, dat je die twee weken vaak alsnog hard nodig hebt.

1.2 Vraag vrienden

De goedkoopste verhuizers zijn natuurlijk je vrienden en familie. Voor een snack, drankje en bedankje komen zij maar al te graag helpen met de verhuizing. Maar, je moet het wel eerst vragen. Niet iedereen is gewend om zijn hulp aan te bieden als ze horen dat je gaat verhuizen. Door tussen neus en lippen aan te geven dat je over enkele weken gaat verhuizen, laat je ze vervolgens zelf aangeven of ze willen helpen of niet.

1.3 Huur een verhuis busje

Voor een verhuizing heb je vervoer nodig. En hoe meer meubels en verzamelde spullen, hoe groter die bus moet zijn, of hoe vaker je moet rijden. Door zelf een busje te huren, bespaar je al voor een groot deel op de kosten bij de verhuizing. Een verhuiswagen + verhuizer kost je namelijk al gauw 80 euro per uur. Dat terwijl je een eigen verhuiswagen kunt huren voor 100 euro per dag.

https://www.instagram.com/p/B2wnyElICvh/?utm_source=ig_web_button_share_sheet


2. Maak een planning

Efficiëntie is één van de belangrijkste onderdelen bij een verhuizing. Dat begint al enkele weken of maanden voor de verhuizing. Je loopt dan alle stappen van de verhuizing door. Je kiest een datum waarop je verhuist, je begint met het verzamelen van verhuisdozen, vergelijkt offertes van verhuizers en gaat langzaamaan inpakken.

De planning is een flexibel document wat je gaandeweg steeds beter kunt specificeren. Waar de planning eerst gericht is op weekactiviteiten, wordt het op het laatste moment een planning per uur. Zorg dat jij altijd degene bent die de planning bewaakt en zorgt dat alles klopt.

2.1 Je persoonlijke verhuisteam managen

Heb je vijf mensen zover gekregen dat ze je willen helpen? Voor hen is er niets vervelender dan de halve dag met de handen in hun zakken te staan wachten op een taak. Ook loop je het risico dat je niet in één dag alles kunt verhuizen, waardoor je later alsnog verhuizers moet inhuren of nog een week zelf bezig bent. Vergeet niet dat jij op de dag van de verhuizing overal naartoe moet rennen en niet de hele dag kan vertellen wat er gedaan moet worden door iedereen.

Door op tijd voor te bereiden en taken te bedenken voor iedereen, voorkom je dat iedereen zit te wachten tot jij terugkomt. Gaan er mensen met de auto meerijden naar je nieuwe huis terwijl er ook nog een verhuiswagen bij het oude huis blijft? Hoe zorg je dan dat er ook in het nieuwe huis efficient gewerkt kan worden?

Enkele voorbeelden:

  • Pak alles logisch in met labels of gekleurde etiketten.
  • Sorteer alle dozen op inhoud per kamer, zodat de helpers alles gestructureerd kunnen inpakken.
  • Print een document met daarop een beschrijving waar de gelabelde dozen in het nieuwe huis geplaatst moeten worden. Bijvoorbeeld ‘groen in de keuken’, ‘paars in de badkamer’ etc. Zo voorkom je dat je alles twee keer moet vastpakken.

3. Regel goedkope verhuisdozen en inpakmateriaal

Bij een verhuizing heb je soms meer dan 100 verhuisdozen nodig. Die heb je waarschijnlijk op dit moment niet op je zolder liggen. Maar moet je vlak voor de verhuizing nog verhuisdozen kopen, dan ben je vaak 3 tot 5 euro per stuk kwijt. Die 300 tot 500 euro kun je makkelijk besparen door op tijd te beginnen met het verzamelen. Enkele tips om aan goedkope verhuisdozen te komen:

  • Leen verhuisdozen van familie en vrienden
  • Huur verhuisdozen via een verhuurbedrijf
  • Haal wijndozen bij een drankzaak
  • Haal bananendozen bij de supermarkt
  • Haal groente- en fruitdozen op de markt
  • Haal stevige dozen bij de boekhandel
  • Gebruik vuilniszakken

Ook inpakmateriaal is handig om te hebben. Het laatste wat je wilt is dat je mooie servies kapot gaat tijdens de verhuizing. Maar bubbelplastic is niet bepaald goedkoop. Gelukkig zijn er ook alternatieven, zoals bijvoorbeeld kranten en reclamefolders. Die zijn er bij veel bedrijven in overvloed, en je kan ze zelf ook nog uit de papierbak halen bij jou in de straat.


4. Ruim je huis eerst op

De makkelijkste manier om te besparen op een verhuizing is door minder spullen te verhuizen. Je bespaart er niet alleen geld mee, maar het kan je zelfs wat opleveren. De trend om te consuminderen wordt door steeds meer mensen overgenomen en een verhuizing is de ideale timing om ermee te beginnen.

Ga bij het inpakken van de spullen eens door al je spullen heen. Heb je dit item de laatste 12 maanden nodig gehad? Levert het wat op bij de verkoop? En denk je dat je het kunt verkopen voordat je verhuist? Is het antwoord op al die vragen overal, dan kan het slim zijn om die spullen de deur uit te doen vóór de verhuizing.


5. Bereid eten voor jezelf en de helpers

Wanneer je zelf mensen inschakelt om te helpen, dan moet je ze de hele dag goed verzorgen. Dat betekent: eten, drinken en voldoende rustpauzes. Maar eten verzorgen voor 5 mensen kan nog best eens duur uitpakken. Zeker als je op de hoek van de straat een paar bakken patat, frikandellen en sausjes gaat halen. Je bent dan voor een lunch en diner al gauw meer dan 100 euro kwijt.

Het is veel beter om dit soort maaltijd zelf te bereiden. Wil je toch een patatje geven, laat iemand van de helpers dan een frituurpan meenemen en doe zelf de boodschappen. Voor een tientje heb je dan een doos frikandellen en een paar kilo patat. Je kunt ook alvast maaltijden voorbereiden. Maak bijvoorbeeld broodjes met gebakken ei klaar en bewaar deze in aluminiumfolie in de koelast.

https://www.instagram.com/p/B1yNjQSJabM/?utm_source=ig_web_button_share_sheet


6. Bespaar op een verhuisbedrijf

Ga je toch een verhuisbedrijf inhuren om grote en zware spullen te verhuizen? Ook dan zijn er nog genoeg mogelijkheden om te besparen. De offertes die verhuisbedrijven uitschrijven zijn bijvoorbeeld altijd anders. Soms wordt er een totaalbedrag berekend, soms een uurtarief. Ook zijn soms de voorrijkosten niet meegerekend in het tarief.

Het beste is om minimaal 3 offertes op te vragen wanneer je gaat verhuizen. Je kunt dan zelf zien dat er soms wel 30% verschil zit in het tarief van verschillende verhuisbedrijven.

Andere mogelijkheden om te besparen bij een verhuisbedrijf:

  • Kies een doordeweekse dag, omdat weekenddagen een toeslag hebben.
  • Vraag een vergoeding bij de gemeente. Als uitkeringsgerechtigde valt een verhuizing soms onder de bijzondere bijstand.
  • Maak foto’s van kostbare meubels voordat je verhuisd. Dat is voor de verzekering als er iets kapot gaat.
  • Vraag een verhuisvergoeding aan je werkgever als die werkgever deels de reden is van de verhuizing.

Bij een verhuisbedrijf op basis van een uurtarief zijn ook een aantal bespaartips:

  • Stop zoveel mogelijk in dozen. Het opstapelen van dozen gaat sneller dan onhandige tassen en andere vormen.
  • Plaats zoveel mogelijk spullen in de kamer het dichtst bij de uitgang.
  • Zorg dat grote meubelstukken alvast door smalle deuropeningen getild zijn.
  • Zet de breekbare spullen duidelijk apart van de niet breekbare spullen.
  • Label dozen en meubels met “kamer 1”, “kamer 2” etc. Hang in je nieuwe huis briefjes op de deuren met die kamernummers.
  • Zorg dat de lift van het appartementencomplex tot je beschikking staat zodat je niet steeds hoeft te wachten.

Verhuizen kan een stressvolle onderneming zijn. Zeker als een verhuizing spontaan gebeurt, zonder genoeg voorbereidingen. Juist dan is het belangrijk om goed na te denken over de duurste onderdelen van een verhuizing en daar slimme beslissingen over te nemen. Hopelijk heb jij dus iets aan deze lijst met tips, zodat jij bij je eerstvolgende verhuizing niet teveel geld kwijt bent en goed voorbereid van start kunt in je nieuwe huis.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Wonen
foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn

Beste Bespaartip

blank
© Bespaarinfo.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3 8011 CW Zwolle | Privacy & Cookies
enquetes invullen