18 oktober 2019

10 tips voor het verkopen van producten op Marktplaats

10 tips voor het verkopen van producten op Marktplaats

Laatst bijgewerkt: oktober 3, 2019

Als je wat wilt verkopen op Marktplaats, dan moet je je inleven in de koper. Wie is die persoon? Waar zijn ze naar op zoek? Jij bepaalt aan de hand van de antwoorden op die vragen hoe je advertentie eruit moet komen te zien. We geven alvast een hint: het gaat vooral om tijd investeren. Want jouw product moet zich onderscheiden van de rest. Door nét dat beetje extra te doen, verkoop jij veel succesvoller je spullen op Marktplaats. Wij geven je in dit artikel 10 tips om beter te verkopen op Marktplaats.


De psychologie achter verkopen

Wanneer je een product verkoopt, ben jij eigenlijk een heel klein winkeltje die om aandacht schreeuwt in de enorme winkelstraat die Marktplaats heet. Er komen mensen langs jouw advertentie die op zoek zijn naar wat jij verkoopt, maar er komen ook mensen langs die ‘gewoon naar iets leuks op zoek zijn’. En omdat vrijwel alle producten meerdere keren worden aangeboden op marktplaats, moet je ervoor zorgen dat jouw ‘winkeltje’ meer opvalt dan die van iemand anders.

In dit artikel kom jij erachter hoe je dat doet. Je zult zien dat als je de psychologie achter het verkopen begrijpt, jij veel sneller van je producten afkomt dan je concurrentie. Ook zul je zien dat je minder tijd kwijt bent aan het beantwoorden van vragen, waardoor je zelfs een handeltje kunt beginnen op Marktplaats. En dat zonder al teveel tijd kwijt te zijn.


1. Maak goede foto’s

Zou jij op bezoek gaan bij de verkoper van een bankstel als je geen foto’s hebt gezien? Waarschijnlijk niet. Zelfs niet als de verkoper de precieze kleurstelling, het formaat, gebruikerssporen en andere eigenschappen in honderden woorden omschrijft. We zijn als mensen nou eenmaal visueel ingesteld en willen graag zien wat we gaan kopen. Het is dus aan te raden om vooral veel tijd te stoppen in het maken van goede foto’s. Zeker bij producten zoals fietsen, meubels, kleding, elektronica, auto’s en sieraden. Het is daarbij belangrijk om op de volgende dingen te letten:

  • Neem nooit foto’s in het donker. Wacht desnoods tot de volgende dag wanneer het weer licht is. Er zijn veel teveel onderbelichte foto’s op Marktplaats waar niemand wat op kan zien.
  • Maak altijd één algemene foto van het geheel en gebruik die als hoofdfoto. Stop er daarna nog enkele foto’s bij van details.
  • Probeer altijd minimaal 5 foto’s te gebruiken bij producten zoals fietsen, meubels en sieraden. Bij auto’s of andere producten met veel details is 15 foto’s of meer aan te raden.
  • Besteed tijd aan je foto’s. De tijd die jij investeert, wordt gewaardeerd door kopers. Je producten stralen zo veel meer klasse uit.
  • Verdiep je in productfotografie. Er zijn zelfs hele website met info hoe je foto’s van een auto maakt.


2. Schrijf een goede titel

De titel is hetgeen wat mogelijke kopers gaan lezen. Probeer hierin zo duidelijk mogelijk te zijn en objectief te blijven. Je bent nog niet bezig met verkopen in je titel. Je probeert iemand alleen maar te laten klikken op je advertentie. Kijk maar eens naar twee voorbeelden:

  • Mooie bank te koop, zo goed als nieuw
  • Driezitsbank te koop | Antraciet leren bankstel

In de tweede advertentie wordt dezelfde bank verkocht. Maar de beschrijving is veel duidelijker. Hieronder enkele punten waarop je moet letten wanneer je een advertentie titel schrijft:

  • Wees duidelijk en vertel wat je precies verkoopt.
  • Blijft objectief, dus gebruik geen woorden zoals mooie, geweldige of super.
  • Vermeld enkele belangrijke details, zoals bij een Limited Edition of wanneer iets stuk is.
  • Gebruik woorden waar mensen op zoeken in de zoekbalk. In het voorbeeld gebruiken we zowel driezitsbank als leren bankstel. Dat zijn twee zoekwoorden waar mensen naar zoeken. Deze advertentie wordt daar dus op gevonden.

3. Maak een goede omschrijving

Heb je iemand zover gekregen om op de advertentie te klikken? Dan kun je beginnen met verkopen. Want door te klikken geeft iemand aan mogelijk geïnteresseerd te zijn. Nu kunnen ‘alle verkoop remmen los’. Wil je een pakkende omschrijving maken, houd dan rekening met de volgende punten:

  • Schrijf meer dan 2 regels over je product. Soms zetten mensen zelfs auto’s op Marktplaats, met slechts enkele regels omschrijving. Gebruik de ruimte die je hebt om over het product te schrijven.
  • Begin met een samenvatting of inleiding over je product waarin je alle belangrijke punten opnoemt.
  • Controleer je tekst op taalfouten.
  • Probeer een leuke schrijfstijl aan te houden waarin je enthousiasme over het product naar voren komt.
  • Gebruik punten, komma’s, alinea’s en dik gedrukte woorden om de tekst visueel mooier te maken.
  • Verwijs naar je contactinformatie.
  • Soms kan het gebruik van humor positief uitpakken.

Een omschrijving van je producten kun je niet maken wanneer je ze verkoopt op bijvoorbeeld een rommelmarkt. Bekijk daarom ook 12 tips voor verkopen op rommelmarkten.


4. Verkoop je product met argumenten

Wanneer je verkoopt, dan ben je bezig met psychologie. Het is dus goed om te weten waarom mensen producten kopen. In een notendop zit dat zo: Aan de ene kant willen mensen angst vermijden en aan de andere kant willen ze plezier verkrijgen. Dat zijn de twee voornaamste redenen om iets te kopen. Mensen kopen bijvoorbeeld een Xbox om plezier te maken, maar ze kopen een tweedehands Volvo omdat ze bang zijn voor een ongeluk en die auto’s over het algemeen het veiligst zijn.

Door te snappen waarom mensen iets kopen, kun je daar ook op inspelen in je advertentie. Belicht dus bij een Xbox hoeveel speelplezier iemand kan hebben met de 5 spellen die je erbij hebt gedaan. Of vertel bij de Volvo alles over de geweldige werking van de Lane Assist technologie en de automatische remsystemen.

Twijfel wegnemen

Een andere manier om te verkopen met argumenten is door twijfel weg te nemen. Vrijwel iedereen twijfelt wanneer ze een product kopen. De ene helft van je brein wil het product zo snel mogelijk kopen, terwijl de andere helft iets voorzichtiger heeft en wellicht liever het geld in zijn zak houdt. Het is jouw taak om die twijfels bij de koper weg te nemen. Dat kan in je beschrijving, door te begrijpen waarom mensen twijfelen bij een bepaald product, maar ook in de communicatie met de potentiële koper. Bijvoorbeeld wanneer zij vragen stellen in een bericht.

Het beste is om de twijfel weg te nemen in de omschrijving zelf. Je krijgt zo namelijk veel meer reacties en biedingen. Bij een fiets willen mensen bijvoorbeeld graag weten dat de fiets op tijd stilstaat als je moet remmen, dat het zadel zélfs bij lange ritten comfortabel is en dat mensen nooit meer bang hoeven te zijn voor een boete omdat de verlichting het uitstekend doet. Zoals je ziet voldoet vrijwel iedere goede fiets op Marktplaats aan deze punten. Het verschil zit hem in de manier waarop je het opschrijft.


5. Kies de juiste timing

Wist je dat het belangrijk kan zijn hoe laat je de advertentie online zet? De meeste mensen gebruiken Marktplaats bijvoorbeeld pas na hun werk en na het avondeten. Omdat er dagelijks nieuwe advertenties bijkomen, kan jouw advertentie van de ochtend dus alweer op de tweede of derde pagina staan bij een bepaald zoekwoord. Niet bepaald handig dus. Probeer je advertenties dus eens rond 18:00 online te zetten om te zien of er zo meer mensen op reageren.

Ook kan de tijd van het jaar of het seizoen belangrijk zijn. Probeer producten dus altijd te verkopen in een tijd waarin ze ‘hot’ zijn. Een kinderzwembad vlak voor een hittegolf, schaatsen wanneer het al drie dagen goed vriest en een auto met open dak in het voorjaar.

Plaats je advertentie opnieuw

Heb je de advertentie er al een week opstaan? Dan denken veel kopers dat het allang verkocht is. Update dus regelmatig je advertentie en zet hem er opnieuw op. Zo blijft jouw product relevant en denken kopers dat ze er snel bij moeten zijn voordat het verkocht is.


6. Maak het mogelijk om te bieden

Kopers op Marktplaats willen het idee hebben dat ze een goedkope deal hebben gescoord. Anders zouden ze wel naar een winkel gaan waar de prijzen vaststaan. Zet dus altijd een prijs neer, maar laat mensen ook bieden. Dit heeft twee voordelen:

  • Mensen gaan elkaar overbieden i.v.m. competitie
  • Mensen krijgen steeds een bericht als iemand ze heeft overboden, dus ze blijven betrokken

Wil je een product wel voor een bepaalde prijs verkopen? Biedt het product dan aan voor 10-20% meer dan wat je er eigenlijk voor wilt hebben. Zo geef je de koper het idee dat ze 10-20% goedkoper uit zijn, terwijl jij alsnog het volledige bedrag verdient.


7. Biedt de optie tot ruilen aan

Veel kopers op Marktplaats verkopen zelf ook spullen via de website. Het kan dus lonen om onderaan je advertentie neer te zetten dat je open staat voor ruilen. Hoewel je misschien niet direct iets nodig hebt, kan iemand jou spullen aanbieden die een hogere waarde hebben dan wat jij verkoopt.

Als je dat door ruilhandel weet te verkrijgen, kun je dat zelf weer proberen te verkopen voor een betere prijs. En wie weet heb je geluk, en biedt iemand precies iets te ruil aan wat jij nodig hebt.


8. Zorg dat je de gun-factor krijgt

Spullen kopen via Marktplaats is als een spelletje. Kopers willen het dus leuk vinden om iets bij jou te kopen. Wanneer ze jou een leuk persoon vinden, krijg je de zogenaamde gun-factor. De koper gunt het jou dan om de inkomsten te krijgen. Dat terwijl jij misschien niet eens de laagste prijs biedt voor het product.

Je hebt het vast ook wel eens meegemaakt in een kledingwinkel of andere winkel. De broek die je net hebt gepast werd je aangeraden door de verkoper, je krijgt vervolgens nog een complimentje en je hebt écht het gevoel dat ze willen dat je met een goede nieuwe broek vertrekt.

Ondanks dat het kledingstuk net iets over je budget is, heb je hem toch gekocht. Herkenbaar? Grote kans dat die verkoper de gun-factor had. Door goed contact te hebben met de koper, kun jij ook een gun-factor bij jezelf creëren.


9. Stel vragen

De makkelijkste manier om iets te verkopen is door eerst tien vragen te stellen aan een koper. Nou snappen we dat het afhankelijk is van het product wat je verkoopt. Je stelt immers geen 10 vragen over een kinder pyjama, maar wel over een tweedehands auto. Probeer altijd net zoveel vragen te stellen als dat de koper aan jou stelt.

Door vragen te stellen kun je een profiel schetsen van de koper. Kom je er met enkele vragen achter dat de koper op zoek is naar een betrouwbare auto, met genoeg power om op te trekken en genoeg plek achterin voor 3 kinderen? Dan kun jij vervolgens een uitleg geven over je auto, waarbij je alle belangrijke punten voor de koper benadrukt. Bij deze koper zou het bijvoorbeeld geen zin hebben om te praten over het dashboardkastje met ingebouwde koelfunctie. Daar is hij helemaal niet in geïnteresseerd.

Verkopen kan dus pas starten wanneer je weet waar iemand naar op zoek is. En zodra je dat weet, is verkopen enorm eenvoudig.


10. Vraag om een recensie

Op Marktplaats kunnen mensen recensies achterlaten over verkopers. Dat is belangrijk voor jou, want die recensies zijn jouw visitekaartjes. Probeer dus altijd te vragen om een recensie, als je weet dat mensen tevreden zijn met de aankoop en je service.

Het werkt ook altijd om de koper nog even een berichtje te sturen met de vraag of alles bevalt. En als hun antwoord daarop een volmondig ‘ja’ is, kun je ze vragen om nog even een review achter te laten.


Heb jij spullen die je wilt verkopen op Marktplaats? Met deze 10 tips weet je zeker dat jij binnen no-time al je producten kwijt bent voor de beste prijs. Investeer gewoon wat tijd in de advertentie en mensen zullen jouw tijdsinvestering waarderen door op je advertentie te klikken en een bod uit te brengen. Wanneer jij de koper serieus neemt en begrijpt, zullen zij jou en je product ook serieus nemen en een beter bod doen.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Algemeen
foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn
© Bespaarinfo.nl 2019 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Hanzeplein 11, 8017 JD Zwolle | Privacy statement